نوعروس
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 11
افراد آنلاین : 1
همه : 2419
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

كيست تخمدان وا‍ژه آشنايي براي بيشتر خانم هاست، وا‍ژه اي كه گويي با شنيدن آن خيالمان راحت مي شود كه مشكل خاصي وجود ندارد. ما هم قصد نداريم شما را بترسانيم اما واقعيت اين است اگرچه بيشتر كيست هاي تخمدان بي خطر هستند و بي دردسر از بين مي روند اما برخي از كيست ها مي توانند دردساز باشند دردسرهايي مانند نازايي و حتي مرگ. دكتر شهرزاد زاده مدرس، متخصص زنان و زايمان درباره انواع مختلف كيست هاي تخمدان چنين توضيح مي دهد.

كيست هاي فانكشنال :كيست هاي شايع اما بي دردسر

گاهي تجمع مايعي در داخل يك فوليكول در حال رشد در تخمدان منجر به ايجاد كيست هاي فانكشنال مي شود. اين كيست ها كه شايع ترين نوع كيست ها هستند خطري ندارند و اغلب در سنين نوجواني و باروري ايجاد مي شوند. كيست هاي فانكشنال در بيشتر موارد حتي تشخيص هم داده نمي شوند و بي سرو صدا و خود به خود از بين مي روند.
در برخي موارد بيمار به دليل بزرگ بودن كيست، چرخش يا ايجاد سوراخ در قسمتي از كيست (كه ممكن است مقداري از مايع كيست به داخل شكم سرايت كند) احساس درد و نارحتي خواهد كرد. در اين موارد پزشك بعد از بررسي علت ايجاد درد درمان هاي مناسب را تجويز خواهد كرد. در كيست هاي فانكشنال كمتر با چرخش كيست مواجه مي شويم و در بيشتر موارد درد به دليل سرايت مايع داخل كيست به شكم يا بزرگ بودن كيست است.

  • درمان با توجه به سن و ساير عوامل: در اين نوع كيست ها در بيش از 90 درصد موارد نياز به درمان هاي خاصي وجود ندارد و بيمار فقط بايد تحت نظارت باشد و در دوره هاي مشخصي به پزشك مراجعه كند. در صورتي كه كيست بعد از گذشت 2 ماه از بين نرفت و اندازه اش نيز حدود 4 تا 5 سانتيمتر بود بايد ارزيابي هاي دقيق تري انجام شود.در اين موارد بيشتر دارو درماني تجويز مي شود. در صورتي كه بيمار مبتلا به كيست فانكشنال جوان باشد ترجيح مي دهيم كمتر از درمان هاي تهاجمي استفاده كنيم و برخورد محافظه كارانه تري داشته باشيم تا به اين وسيله از عوارض بعدي مانند چسبندگي داخل لوله رحم و ناباروري پرهيز شود اما در مواردي كه كيست چرخيده يا پاره شده باشد بايد سريع درمان را آغاز كرد. در مواردي كه بيمار در سنين بالا باشد نيز بايد از اقدامات جدي و سريع براي درمان استفاده كرد.
  •  پيشگيري: كيست هاي فانكشنال در دوران تخمك گذاري ايجاد مي شوند بنابراين براي پيشگيري از ايجاد اين كيست ها بايد از تخمك گذاري تخمدان جلوگيري كرد.اگرچه هيچ روش درماني قطعي براي جلوگيري از اين كيست ها وجود ندارد اما براي اين منظور از داروهاي پيشگيري از بارداري استفاده مي شود. در واقع براي افرادي كه سابقه ابتلا مكرر به اين كيست ها را دارند داروهاي پيشگيري از بارداري تجويز مي شود اين قرص ها زير نظر پزشك به مدت 3 يا 6 ماه مصرف شوند. البته از اين روش براي همه افراد نمي توان استفاده كردبه طور مثال افراد مبتلا به مشكلات قلبي و عروقي گزينه مناسبي براي استفاده از اين داروها نيستند.

كيست هاي آندومتريوما : اگر درمان نشود خطر نازايي وجود دارد

كيست هاي آندومتريوما كمي مقاوم تر از كيست هاي فانكشنال هستند و گاهي مي توانند عوارضي را نيز به دنبال داشته باشند. اين كيست ها در سنين جواني و تا دهه 40 ايجاد مي شوند. مبتلايان به كيست ها اغلب از درد در ناحيه لگن شكايت مي كنند و بي توجهي به درمان مناسب مي تواند منجر به چسبندگي رحم و لوله هاي رحمي در بيمار بشود كه در نهايت منجر به ناباروري فرد خواهد شد.
درمان كيست هاي آندومتريوما براساس اندازه كيست تعيين مي شود:

  • اگر كيست بزرگ باشد:در صورتي كه اندازه كيست هاي آندومتريوما بيش از 4 سانتيمتر باشند بايد از بدن بيمار خارج شوند. امروزه بهترين روش درماني براي خارج كردن اين كيست ها از بدن لاپاراسكوپي است. در اين روش با كمترين آسيب و صدمه به بافت كيست ها خارج مي شوند.
  •  اگر كيست كوچك باشد: در صورتي كيست كوچكتر از 4 سانتيمتر باشد نيازي به جراحي نيست اما بيمار بايد زير نظر باشد و در فواصل مشخص (هر 3 تا 6 ماه) براي بررسي وضعيت كيست ها سونوگرافي انجام دهد.

 

كيست هاي درموئيد:كيست هايي از جنس خوش خيم

كيست هاي درموئيد در گروه كيست هاي خوش خيم تخمدان قرار دارند و احتمال ابتلا به انواع بدخيم آن بسيار نادر است.اگرچه كيست هاي درموئيد در سني ممكن است ايجاد شوند اما بيشتر در سنين باروري و تا دهه چهارم زندگي مشاهده مي شوند.اين كيست ها به طور اتفاقي ايجاد مي شوند و خطر چرخش در اين كيست ها زياد است.

نكته: تومورهايي تخمدان؛ بدخيم يا خوش خيم

حالا كه درباره كيست هاي تخمدان نوشتيم خالي از لطف نيست كه اشاره اي هم به تومورهاي تخمدان داشته باشيم. اين تومورها در هر سني ممكن است ايجاد شوند اما در دوران يائسگي احتمال ابتلا به آنها بيشتر است. كيست يا توده تخمدان در دوران يائسگي بايد بين 3 تا 5 سانتيمتر باشد و در صورتي كه بيشتر از اندازه باشد بايد آن را با جراحي باز خارج كرد. گفتني است برخي از انواع تومورهاي تخمدان به ويژه در دوران يائسگي بسيار خطرناك و كشنده هستند. در اين نوع تومور ها در 75درصد موارد بيماري در مرحله3(پيشرفته) تشخيص داده مي شود يعني زماني كه بيماري لگن را هم گرفتار كرده است. متاسفانه براي تشخيص زودهنگام اين نوع تومورها غربالگري وجود ندارد در نتيجه بهتر است خانم ها در دوران يائسگي به طور منظم و دوره اي (سالي يكبار يا هر 6 ماه يكبار) به پزشك مراجعه كنند البته خانم هايي كه در بين نزديكان خود سابقه خانوادگي ابتلا به چنين بيماري هايي دارند بايد در فواصل كوتاه تر و جدي تر براي بررسي وضعيت سلامت خود به متخصص زنان مراجعه كنند. البته خيلي نگران نشويد چرا كه همه تومورها تخمدان از نوع بدخيم و مشكل ساز نيستند بنابراين هروقت اسم تومور تخمدان را شنيديد لازم نيست نگران و پريشان خاطر شويد چرا كه برخي از انواع تخمدان آنقدرها هم خطرناك نيستند و در مراحل ابتدايي تر قابل شناسايي هستند. اين نوع تومورهاي اغلب با نشانه هايي مانند خونريزي هاي غيرعادي رحمي يا احساس توده در معاينه خود را نشان مي دهند.

 

منبع: سايت نوعروس

انواع كيست تخمدان   ♠

درمان لكه هاي قهوه اي جاي جوش   ♠

جوانه گندم براي چاقي صورت   ♠

پريود دردناك نشانه چيست   ♠

بعد از انتقال جنين چه بايد كرد   ♠

انواع كيست   ♠

 

#انواع_كيست_تخمدان    #درمان_لكه_هاي_قهوه_اي_جاي_جوش     #جوانه_گندم_براي_چاقي_صورت    #پريود_دردناك_نشانه_چيست    #بعد_از_انتقال_جنين_چه_بايد_كرد       #انواع_كيست

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲ مهر ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۱۸:۵۸ ] [ نوعروس ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب