نوعروس
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 11
دیروز : 10
افراد آنلاین : 1
همه : 2376
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

تازه ازدواج كرديد و بدون اينكه خودتان متوجه شويد چند كيلو چاق شده‌ايد؟ دنبال رژيمي مي‌گرديد كه با برنامه‌هاي زندگي‌تان تداخل پيدا نكند؟ در اين صورت دو روز رژيم گرفتن در هفته براي كاهش وزن براي شما چيزي شبيه روياست، مگر نه؟
 

تقربيا دو سال پيش، حوالي كريسمس و سال جديد ميلادي، پزشكي به نام مايكل موزلي نوعي رژيم كاهش وزن جديد را به دنيا معرفي كرد كه ظرف مدت كوتاهي ركورد زد و توجه خيلي‌ از پزشكان و ستاره‌هاي سينما را به خود جلب كرد. علتش فقط اين نبود كه در مقايسه با يكي، دو دهه پيش كه رژيم‌هايي مانند اتكينز باب شد، جمعيت جهان چاق‌تر شده يا بيشتر به دنبال لاغري است، بلكه علتش موفقيت‌هايي بود كه به اين برنامه كاهش وزن نسبت داده مي‌شود. اين رژيم يك دفعه آنقدر محبوب شد كه حتي بي بي سي يك برنامه مستند هم درباره‌اش ساخت تا نامش را بيشتر و بيشتر از قبل سر زبان‌ها بيندازد، اما اين برنامه واقعا آن طور كه مي‌گويند كار مي‌كند و مي‌تواند دست چاقي را كه چند ماه يا سال است گريبان‌گيرتان شده از سر شما كوتاه كند؟ بهتر است اول از همه به اين سوال جواب دهيم كه اصلا رژيم 5:2 چيست و چطور كار مي‌كند.

دو روز روزه‌داري(رژيم دو روزه) براي يك عمر لاغري
پايه و اساس رژيم كاهش وزن 5:2 بر اين اساس استوار است كه شما بايد دو روز در هفته روزه بگيريد و باقي روزهاي هفته رژيم معمول‌تان را داشته باشيد. خيلي ساده است، مگر نه؟ البته جزئيات ديگري هم هست از جمله اين كه:

1. در روزهاي روزه داري اگر خانم هستيد بايد به رژيم 500 كالري و اگر آقا هستيد به 600 كالري بسنده كنيد. همانطور كه مي‌بينيد بسيار ساده و كاربردي به نظر مي‌رسد و چون دو روز در هفته بيشتر نيست و شما دورنماي 5 روز رژيم آزاد را پيش رو داريد به راحتي مي‌توانيد اين ميزان كالري را تحمل كنيد حتي اگر مدت زمان رژيم‌تان طولاني شود.

2. فرقي نمي‌كند كه اين دو روز روزه را پشت سر هم قرار دهيد يابا فاصله روزه بگيريد. البته آنهايي كه تجربه اين رژيم را دارند و نتيجه گرفته‌اند، روزه در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه را پيشنهاد مي‌كنند. به اين ترتيب فرصت كافي هم براي ريكاور شدن در اختيار داريد و روزه و رژيم كم كالري به شما فشاري وارد نمي‌كند. (فقط آنهايي كه تجربه رژيم‌هاي سخت و محدود را دارند درك مي‌كنند كه اين سيستم چه نعمت بزرگي براي‌شان است.)

3. هدف از روزهاي روزه‌داري اين است كه در طول روز فقط 2 وعده غذا بخوريد و فاصله طولاني هم بين اين دو وعده وجود داشته باشد. يك صبحانه سريع در ساعت 7 صبح و يك شام كوچك در ساعت 7 شب براي اغلب افراد جواب مي‌دهد.

4. در طول اين رژيم بايد به پروتئين و سبزيجات بچسبيد و حجم اين مواد غذايي را در برنامه روزانه‌تان بيشتر كنيد.

5. از خوردن غلات تصفيه شده، نان و برنج سفيد، قند و شكر ساده، مارگارين و... خودداري كنيد.

6. مقدار كافي آب بنوشيد.

7. اگر واقعا لازم است كه ميان‌وعده‌ بخوريد، ميان‌وعده‌هاي خود را هوشمندانه انتخاب كنيد؛ يك پياله جو دوسر با چند قاشق شير، يك عدد سيب يا يكي، دو عدد هويج پيشنهاد مي‌شود.

8. در طول روز به‌خصوص روزهايي كه به اصلاح روزه هستيد، خودتان را مشغول نگه داريد كه خيلي هوس مواد غذايي جورواجور به سرتان نزند.

9. همراه با همسر، اعضاي خانواده يا دوستان‌تان اين رژيم را شروع كنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد همديگر را بيشتر و بهتر حمايت كنيد.

10. تعهدات و برنامه‌هاي هفتگي خود را در نظر بگيريد و بعد روزهايي را كه قرار است روزه بگيريد و ناشتا بمانيد، تعيين كنيد. مثلا اگر مي‌دانيد كه مهماني در پيش داريد دقيقا در همان روز روزه نگيريد و خودتان را دچار محروميت نكنيد.

11. ورزش و فعاليت بدني در روزهاي روزه‌داري منعي ندارد تا زماني كه خودتان احساس خوبي داشته باشيد و بدن‌تان كم آب نشود.

12. اين رژيم براي افرادي كه زير 18 سال هستند، خانم‌هاي باردار و شيرده، ديابتي‌ها و بيماران طراحي نشده است. بنابراين اگر اولين بار است كه مي‌خواهيد اين برنامه غذايي را براي فرار از دست چاقي امتحان كنيد، با يك مشاور تغذيه مشورت كنيد.

13. بالا و پايين شدن‌هاي ناگهاني وزن را بپذيريد و انتظارش را داشته باشيد. اگر آخر هفته روي ترازو رفتيد و ديديد كه وزن‌تان 500 گرم اضافه شده، از ترس سكته نكنيد! همچنان به رژيم‌تان ادامه دهيد و تا 6 هفته آن را حفظ كنيد. يادتان باشد كه روند كاهش وزن‌تان در اين مدت اهميت دارد تا وزني كه ترازو در يك روز نشان مي‌دهد.

14. وقتي به وزن مورد نظر خودتان رسيديد، رژيم را رها نكنيد. بلكه يك روز در هفته را به عنوان روز ناشتايي انتخاب كنيد و اين برنامه را به صورت 6:1 ادامه دهيد تا بتوانيد وزني كه كم شده را حفظ كنيد.

رژيم 5:2 چه فايده‌اي دارد؟
بنيان‌گذار رژيم 5:2 و كساني كه اين برنامه را دنبال مي‌كنند معتقدند كه:

1. رژيم 5:2 كيفيت زندگي فرد را بهبود مي‌بخشند و طول عمر را افزايش مي‌دهند.

2. رژيم 5:2 باعث بهبود عملكرد شناختي شده و از شما در برابر شرايطي مانند زوال عقل و بيماري آلزايمر محافظت مي‌كند.

3. رژيم 5:2 مانع بروز بيماري‌هاي مزمن مي‌شود.

آنچه در مورد رژيم 5:2 نمي‌دانيم

با افزايش محبوبيت رژيم 5:2، خيلي‌ها به اين برنامه روي آورده‌اند تا به وزن ايده‌آل‌شان برسند ولي با توجه به نبود تحقيقات كافي در اين زمنيه، مسائل زيادي در حاشيه اين رژيم وجود دارند كه هنوز جواب دقيقي براي‌شان وجود ندارد.

به عنوان مثال، معلوم نيست:

1. آيا واقعا روزه‌داري متناوب و الگوي رژيم غذايي 5:2 در بهبود وضعيت سلامت موثر است يا خير.

2. حد مطلوب مصرف كالري در طول روز براي خانم‌ها و آقايان چقدر است. رژيم 5:2 در روزهاي روزه‌داري به ترتيب 500 و 600 كالري را پيشنهاد مي‌دهد ولي پايه اساسش مشخص نيست.

3. تا چه مدت مي‌توان اين رژيم را ادامه داد و نتايج آن در بلندمدت چگونه است. همچنين آيا مردم مي‌تواند در تمام طول عمر خود به اصول اين برنامه غذايي پايبند بمانند.

4. آيا عوارضي براي روزه‌داري‌هاي متناب وجود دارد و آيا اين شرايط مي‌تواند در بلندمدت خطرناك بيماري‌زا باشد يا ريسك اختلالت كبدي، گوارشي و... را بالا ببرد.

اثرات جانبي رژيم 5:2

دورنماي رژيم 5:2 خوب و اميدبخش است آنهايي كه صابون رژيم‌هايي همچون اتكينز به تن‌شان خورده مي‌دانند كه اين برنامه در مقابل آن چه نعمت بزرگي است. با اين حال گزارش‌هايي از عوارض جانبي اين رژيم نيز به گوش مي‌رسد كه اگرچه محدودند ولي بايد مورد توجه قرار گيرند. از جمله اين عوارض جانبي كه مي‌تواند براي يك نوعروس مهم باشد مي‌توان به:

مشكلات خواب

بوي بد دهان (مشكل شناخته شده‌اي كه با رژيم‌هاي غذايي كم كربوهيدرات همراه است)

كج خلقي

اضطراب

كم آبي بدن

خواب‌آلودگي در طول روز اشاره كرد.

با اين حال، تحقيقات بيشتري براي تاييد اين عوارض و شدت آن مورد نياز است.

 


رژيم يك روزه

رژيم دو روزه

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۱۸:۴۳ ] [ نوعروس ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب