نوعروس
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 2407
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

خيلي از عروس خانم ها بعد از ازدواج دچار مشكل اضافه وزن مي شوند؛ اما با دانستن چند نكته مي توان از اين نوع چاقي پيشگيري كرد.

علت چاقي زنان بعد از ازدواج

 


چرا چاقي؟
حتما شما هم دور و برتان به عروس خانم هايي برخورده ايد كه چند ماه بعد از ازدواج اضافه وزن قابل توجهي داشته اند. شايد اصلا خود شما هم يكي از اين عروس خانم ها باشيد. اين چاقي از قديم وجود داشته و با عباراتي مثل «آب زير پوستش رفته» يا «زندگي بهش ساخته» توصيف مي شده است. اما آيا چاقي خانمها بعد از ازدواج مبناي علمي دارد، آيا دلايل فيزيولوژيك باعث اين چاقي ميشود و آيا ميتوان از اين چاقي ناخواسته جلوگيري كرد؟ دكتر رضا راستمنش، متخصص تغذيه و رژيم درماني تمام دلايلي كه موجب چاقي خانم ها مي شود را بررسي كرده و روشهاي جلوگيري از چاقي بعد از ازدواج را مي دهد.

امان از پاگشا
علت چاقي بعد از ازدواج را ميتوان در عوامل مختلفي و متفاوتي جستجو كرد؛ از عوامل فرهنگي و اجتماعي بگيريد تا دلايل فيزيولوژيك. 
يكي از مهمترين عوامل چاقي بعد از ازدواج رسوماتي است كه براي عروس و داماد وجود دارد. بعد از ازدواج مراسم مختلفي در ايران براي عروس و داماد برگزار مي شود. اول از همه ماه عسل است كه بلافاصله بعد از عروسي شروع مي شود.

خوشگذراني!
سفر و كار نكردن و استراحت ناشي از آن بدن را در موقعيت اضافه وزن قرار مي دهد. مشكل ديگر ديد و بازديدها و به اصطلاح پاگشاهايي است كه براي عروس و داماد برگزار مي شود. خانواده عروس، داماد و دوستان و آشنايان طبق يك سنت ديرينه عروس و داماد را به مهماني دعوت مي كنند. 
اين مهماني ها كه گاه تا چند ماه طول مي كشد، باعث مي شود عروس و داماد، مخصوصا عروس ها فعاليتهاي روزانه خود را تعطيل كنند.
مثلا اگر آشپزي يا كار خانه داشتند، از آن معاف باشند. خانواده ها هم براي اينكه به اصطلاح سنگ تمام بگذارند، انواع غذاها را درست مي كنند و از عروس و داماد مي خواهند بيشتر غذا بخورند تا جايي كه اگر عروس و داماد از خوردن چيزي كه به آنها تعارف شده امتناع كنند يا تعارف كسي را رد كنند، كارشان به دلايل فرهنگي پسنديده نيست و باعث دلخوري خانواده ها مي شود همين مهماني هاي طولاني و پشت سر هم دليلي بر شروع يك اضافه وزن مي شود با درنظر گرفتن اينكه اين مهماني ها مي تواند مدتها طول بكشد.

قرص هاي چاق كننده
مسائل فيزيولوژيك هم در بروز اين چاقي بي تاثير نيست. بخشي از اين مسائل به تغييرات طبيعي كه بعد از ازدواج در بدن خانم ها رخ ميدهد، بازميگردد. استفاده از قرصهاي جلوگيري از بارداري هم اگر چه طبيعي نيست اما در زمره مسائل فيزيولوژيك بعد از ازدواج قرار مي گيرد. اين قرصها داراي تركيبات استروئيدي(كورتوني) هستند. اين تركيبات استروئيدي از سه راه مي توانند باعث افزايش وزن در عروس خانمها شوند.
اولين دليل اين است كه اين قرصها آب را در بدن نگه مي دارند حتي ممكن است 2 تا 3 كيلو آب فقط به دليل استفاده از اين گونه قرص ها در بدن محبوس بماند و باعث اضافه وزن شود. دليل دوم به افزايش اشتها در اثر مصرف اين قرصها بازمي گردد. معمولا در بسياري از خانمها اين افزايش اشتها رخ مي هد. دليل سوم مربوط به تجمع چربي است. تركيبات استروئيدي باعث توليد چربي در بدن شده و چربي باعث چاقي مي شود.

همه چيز در كنار هم
شايد عوامل گفته شده به تنهايي نتوانند باعث اضافه وزن فرد شوند اما اگر فرض كنيد فرد در مرحله اي است كه قرص ضدبارداري مصرف مي كند و به همين دليل افزايش احتمال نگهداري آب در بدن و افزايش چربي در بدن وجود دارد و فرد ناخودآگاه در معرض چاقي قرار گرفته است. از طرف ديگر آرامش بعد از ازدواج سبب پرخوري او شده و همين بدني كه مستعد اضافه وزن است، خواه ناخواه در مسير آن قرار گرفته است.

غذاهاي اجباري
حالا اين را هم اضافه كنيد كه فرد مجبور است در اين شرايط از اين مهماني به آن مهماني برود و هر شب شام مفصل بخورد. امكان دارد در شرايط مختلف زندگي بدن غذايي بيشتر از اندازه دريافت كند اما چون سوخت و ساز و متابوليسم خوبي دارد، مي تواند كالري اضافه را بسوزاند اما وقتي بدن در مسير ساخت چربي و اضافه وزن قرار گرفته و در كنار آن بستر فرهنگي و شرايط اجتماعي اين را فراهم كرده كه فرد مهماني برود و در معرض خوردن انواع غذاها قرار بگيرد، بدن مي تواند هرچه دريافت مي كند را به چربي تبديل كند. تمام اين عوامل در كنار هم مي توانند سبب اضافه وزن خانم ها بعد از ازدواج شوند. در واقع اگر هر كدام از اين عوامل فقط به اندازه درصدي در افزايش توليد چربي نقش داشته باشد، وقتي با هم جمع مي شود ميتواند به 5 تا 10 كيلو اضافه وزن تنها در يك سال بعد از ازدواج منتهي شود.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ] [ ۰۴:۴۵:۱۷ ] [ نوعروس ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب