نوعروس
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 16
دیروز : 12
افراد آنلاین : 1
همه : 2466
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

آزمايش ازدواج را جدي بگيريد. با اين آزمايش ها شايد جلوي خيلي از مشكلات آينده را بتوانيد از همين الان بگيريد، يا دستكم خودتان را براي بعضي مسايل آماده كنيد.

هزينه نيست!
آزمايش ازدواج در نگاه اول يك كار هزينه بر و وقت تلف كن و تشريفاتي به حساب مي آيند اما واقعيت اين است كه با انجام آنها تا حدود زيادي خيال آدم راحت مي شود. خيلي از زوج هاي جوان تا زماني كه براي گرفتن وقت براي زمان عقد به محضر مراجعه نكرده اند از اين آزمايشها بي خبر هستند و وقتي در برابر آن ها اين آزمايش ها به عنوان پيش شرط قرار مي گيرد كمي دچار اضطراب مي شوند. با كارشناسان در اين باره صحبت كرده ايم.

فقط يك ماه فرصت داريد

«محمود رحيمي پور يزدي» رئيس دفترخانه رسمي 180 تهران مي گويد: «وقتي زوجين به دفترخانه براي تعيين زمان عقد مراجعه مي كنند به آن ها يك معرفي نامه داده مي شود تا با در دست داشتن آن به آزمايشگاه هاي مخصوص و معتبري كه ليست آن ها در دفترخانه موجود است مراجعه كنند. اين آزمايش ها شامل بررسي اعتياد و تالاسمي مي شود و در كنار آن تزريق واكسن كزاز براي خانم هم انجام مي شود. چنانچه مسئولان آزمايشگاه تشخيص بدهند كه فرد نياز به انجام آزمايش هاي ديگري دارد، او را به مراكز ديگري ارجاع مي دهند تا بررسي هاي تخصصي تر انجام شود.اين آزمايش ها از زمان صدور تنها يك ماه اعتبار دارند و در صورتي كه زوجين بعد از گذشت يك ماه براي انجام عقد مراجعه كنند بايد دوباره اين آزمايش ها را انجام بدهند.»

 تالاسمي را نشان مي دهد؟

تالاسمي يك بيماري ارثي است و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود. آمارها نشان مي دهد كه از حدود هر 20 نفر يك نفر به تالاسمي از نوع مينور مبتلاست و اگر 2 نفر با هم ازدواج كنند كه هر 2 تالاسمي مينور داشته باشند كودكشان در معرض ابتلا به تالاسمي ماژور قرار خواهد داشت.

«دكتر بهروز مصلحي» پزشك و پژوهشگر مي گويد: «افرادي كه تالاسمي مينور دارند با مشكل خاصي مواجه نيستند و ژن اين بيماري در آن ها به صورت مغلوب است. اگر دختر و پسري كه هر 2 اين ژن را به صورت مغلوب يا مينور دارند با هم ازدواج كنند تا 25 درصد احتمال اينكه فرزندشان به تالاسمي ماژور يا غالب مبتلا شود وجود دارد ولي در صورتي كه يك فرد مبتلا به تالاسمي مينور با فردي كه اين بيماري را ندارد ازدواج كند چنين مشكلي وجود ندارد و تنها ممكن است فرزند هم مينور شود.»

دكتر مصلحي ادامه مي دهد: «اگر فردي به تالاسمي ماژور مبتلا شود با مشكلات زيادي مواجه مي شود ضمن اينكه طول عمر فرد كاهش پيدا مي كند از آنجايي كه تعداد نسبتا زيادي از افراد به تالاسمي مينور مبتلا هستند، غربالگري پيش از ازدواج مهم و ضروري است.اگر فردي دچار كم خوني و فقر آهن باشد نتيجه آزمايش تالاسمي او با خطا همراه است به همين دليل قبل از انجام چنين آزمايشي بايد اين مسئله مورد بررسي قرار بگيرد و در صورتي كه فردي به كم خوني يا فقر آهن مبتلا باشد بايد تحت درمان قرار بگيرد و بعد از درمان اقدام به انجام آزمايش تالاسمي كند. »

واكسن هم لازم است

زدن واكسن كزاز جزو آن دسته از كارهايي است كه نمي توان از زير آن در رفت . فردي كه واكسن كزاز نمي زند و يادآورهاي آن را انجام نمي دهد با ايجاد هر زخم كوچكي بر روي بدنش بايد نگران شود. دكتر مصلحي در اين رابطه چنين مي گويد:«زدن واكسن كزاز يكي از كارهاي ضروري است كه هر فردي بايد انجام بدهد و به عنوان يك كار پيشگيري كننده اين كار را انجام مي دهند . چنانچه فردي يادآورهاي اين واكسن را نزده باشد و دچار يك زخم در بدن شود بايد علاوه بر زدن واكسن كزاز اقدام به زدن سرم مخصوص كند كه هزينه اين سرم نسبتا بالاست.براي اينكه يك اقدام پيشگيري كننده وجود داشته باشد ، زدن اين واكسن قبل از ازدواج اجباري است.»

اعتياد را نشان مي دهد؟

يكي از آزمايش هاي قبل ازدواج، آزمايش اعتياد است. افراد معتاد هزار و يك جور راه براي خودشان ابداع مي كنند تا نتيجه آزمايش را منفي جلوه بدهند، اما دكتر مصلحي مي گويد:«امروزه انجام تقلب در آزمايش تقريبا به صفر رسيده است ولي بايد به اين نكته توجه كرد كه منفي بودن جواب آزمايش دليل بر عدم اعتياد فرد نمي تواند باشد. برخي از افرادي كه به مواد مخدر اعتياد دارند براي مدتي اقدام به ترك مواد مصرفي مي كنند و آزمايش شان منفي مي شود در نتيجه انجام آزمايش نمي تواند تضميني براي عدم اعتياد فرد باشد به همين دليل افراد بايد پيش از هر چيز در مورد فرد مورد نظر تحقيق كنند و كارهاي لازم را براي شناخت هر چه بيشتر فرد انجام بدهند.»

براي اينكه كسي در انجام آزمايش تقلب نكند در گذشته با نصب آينه در جايي كه فرد نمونه ادرار را براي آزمايش آماده مي كرد امكان تقلب را كاهش مي دادند بعد از آن به دليل تقلب هايي كه انجام گرفت از يك ناظر استفاده مي شد كه اين كار هم به دليل غير اخلاقي بودن خيلي كم انجام مي شود و امروز دوربين هاي مدار بسته جايگزين هاي اين ناظرها هستند.كارهايي هم قبل از انجام آزمايش به عنوان تقلب انجام مي شود كه براي از بين بردن هر يك از آن ها شيوه جديدي وجود دارد.

اگر ادرار فرد بنا بر هر دليل مشكوك به دستكاري و تقلب باشد بر روي آن تست ديگري انجام مي شود اين تست خطاهاي آزمايش قبلي را تا حدود 99 درصد نشان مي دهد و متقلبين را رسوا مي كند. به تازگي روش هاي ديگري هم ابداع شده اند كه امكان هر گونه تقلب را غير ممكن كرده است. چنانچه مسئولان آزمايشگاه لازم بدانند علاوه بر انجام آزمايش ادرار ممكن است آزمايش خون هم انجام بدهند .»

آزمايش ژنتيك ضروري نيست اما ...

آزمايش ژنتيك يكي از كارهايي است كه در چند سال اخير تبديل به مدهاي پيش از ازدواج شده و خيلي از افراد تمايل براي انجام چنين آزمايش هايي دارند، البته انجام اين نوع از آزمايش ها اختياري است. اما بايد ديد واقعا چه افرادي به انجام اين آزمايش ها احتياج دارند.
دكتر مصلحي در اين رابطه مي گويد:«خيلي از زوج هاي جوان تصور مي كنند كه بايد پيش از ازدواج حتما آزمايش ژنتيك انجام بدهند در حالي كه آزمايش ژنتيك در همه افراد ضرورت ندارد و آن چيزي كه اهميت دارد مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج است. متخصص ژنتيك با انجام اين مشاوره مي تواند درخت ژنتيكي را طراحي كند و در صورت نياز متخصص ژنتيك افراد را براي انجام آزمايش و بررسي هاي بيشتر راهنمايي مي كند. آزمايش ژنتيك به اين معني نيست كه مي توان همه ژن ها و صفات موروثي را مورد بررسي قرار داد چنين كاري تقريبا غير ممكن است و بررسي، تنها در رابطه با يك بيماري خاص انجام مي شود. هدف از مشاوره و انجام آزمايش ژنتيك مشخص كردن خطر وقوع ، و تكرار بيماري هاي ارثي از نسلي به نسل ديگر است.»

به گفته متخصصان، مشاوره ژنتيك براي همه افراد مي تواند مفيد باشد ولي براي برخي از افراد ضروري است. براي مثال افرادي كه تصميم به ازدواج فاميلي دارند بايد حتما اين مشاوره را داشته باشند. خانم هايي كه در زير سن 18 سال يا بالاي 33 سال قصد ازدواج و بارداري دارند هم بايد اين مشاوره را انجام بدهند.چنانچه اختلال ژنتيكي در يكي از بستگان نزديك يكي از زوجين يا هر دو وجود داشته باشد هم انجام اين كار ضروري است.

صادق باشيد

يكي از نگراني ها، ابتلاي فرد به بيماري هاي منتقل شونده از را جنسي است. گاهي اوقات مسئولان آزمايشگاه به فرد توصيه مي كنند كه آزمايش سفليس را پيش از ازدواج انجام بدهند. اما در رابطه با بيماري هاي منتقل شونده جنسي و مخصوصا HIV آزمايش كاملا اختياري است و برخي از زوج هاي جوان به صورت توافقي اين آزمايش را انجام مي دهند.

انجام آزمايش HIV اگر چه كار خوبي به نظر مي رسد ولي نمي تواند دليلي براي تضمين 100 در صدي عدم ابتلاي فرد باشد چرا كه اين ويروس وقتي وارد بدن مي شود تا چندين ماه مي تواند به حالت مخفي در بدن باقي بماند بدون اينكه چيزي در آزمايش مشخص شود به چنين حالتي دوره پنجره اي مي گويند.

آزمايش هاي HIV مي توانند تنها وضعيت حدود 3 تا 6 ماه قبل فرد را نشان بدهند و در صورت انجام رفتار پر خطر قبل از آزمايش، مثلا يك روز قبل از آزمايش معمولا هيچ چيزي در آزمايش مشخص نمي شود و نتيجه آزمايش منفي كاذب خواهد بود. به همين دليل براي اينكه خيال تان راحت شود بايد به شناخت كافي از فرد برسيد و تحقيقات لازم را در رابطه با پيشينه فرد انجام بدهيد.

چنانچه زوج جوان بخواهند آزمايش HIV بدهند براي كاهش هزينه مي توانند به كلينيك هاي مثلثي كه زير نظر مستقيم مراكز بهداشت فعاليت مي كنند بروند. اين مراكز به صورت رايگان، بدون پرسيدن مشخصات فردي و تنها با دادن يك كد به فرد، آزمايش HIV و ساير آزمايش هاي مقاربتي را انجام مي دهند.ازمايش ازدواج

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۱۱:۳۲ ] [ نوعروس ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب